Thuiszitten door de coronamaatregelen.

Thuiszitten door de coronamaatregelen.

In mijn vorige blog gaf ik al aan dat stress de neiging om meer te eten dan goed voor je is kan versterken. Door de coronamaatregelen is onze leefstijl noodgedwongen en ingrijpend veranderd. En dat duurt nu al bijna een jaar.  Mogelijk heb je hierdoor weinig zin om nog een andere leefstijl aan te pakken, namelijk de gezonde leefstijl.
De vraag die dan toch bij mij opkomt is: hoe kan je deze “nieuwe leefstijl” toch zo prettig en positief  mogelijk voor jezelf maken. En wie weet wat daaruit voort kan komen.

Prof. Erik Scherder kan mooi en duidelijk uitleggen wat er bij stress en spanning in de hersenen gebeurt.
Hij vertelt dat uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bewegen en afleiding een duidelijk positieve invloed hebben op het stressniveau in de hersenen.

Op onderstaand filmpje kun je zijn uitleg zien.

https://youtu.be/ybZN1x3Qylk   (Ctrl + klikken)

Uit onderzoek blijkt dus steeds meer dat leefstijl veel invloed heeft op de weerstand en gezondheid van mensen. Voeding en beweging zijn belangrijke onderdelen van een gezonde leefstijl. En een gezonde leefstijl zorgt voor een gezond immuunsysteem en voldoende weerstand om vreemde lichaamsstoffen (ziekteverwekkers), zoals virussen en bacteriën, die het lichaam binnendringen, direct te bestrijden en af te voeren.

Maar een leefstijl veranderen is makkelijker gezegd dan  gedaan. Daar is doorzettingsvermogen en wilskracht voor nodig. En zeker in deze moeilijke tijd lijkt dat niet haalbaar. Of juist wel?
Hoe kan je een nieuwe, gezonde leefstijl integreren in deze noodgedwongen coronaleefstijl, waarbij je mogelijk ook nog twee vliegen in één klap kunt slaan, namelijk: 1.minder stress en 2. afvallen.

In het filmpje van Erik Scherder kun je zien dat meer bewegen, maar ook afleiding, waaronder muziek, enorm kunnen helpen om stress te verminderen en je stemming te verbeteren.

Laten we “meer bewegen” als uitgangspunt nemen.

De volgende punten zijn nodig om een leefstijl te veranderen/aan te passen: motivatie, kennis, doen, beloning, blijven doen.

Het is dus van belang dat je 100% gemotiveerd bent om je leefstijl aan te passen door meer te gaan bewegen. Je wilt iets veranderen ten behoeve van jezelf en niet voor een ander (intrinsieke motivatie). Daarbij moet je een duidelijk een haalbaar doel voor ogen hebben; wat wil je bereiken en waarom. Bijvoorbeeld: ik wil minder spanning voelen, mijn stemming verbeteren en een aantal kilo’s gewicht kwijtraken omdat ik een gezond lichaam wil hebben waardoor ik me vitaal, zelfverzekerd en goed voel (beloning).

Begrijp waarom meer bewegen goed voor je is en zoek informatie hierover. Bekijk welke vorm van beweging het beste bij jou past. Bewegen hoeft niet perse in een sportschool. Wandelen, fietsen of binnen in huis bewegen kan namelijk altijd. Zoek op internet, doe kennis op. Door er zo mee bezig te zijn, geeft dat al afleiding en een goed gevoel. Maar natuurlijk moet je uiteindelijk hetgeen je gezien, gelezen en bedacht hebt ook tot uitvoering willen brengen. Zo van: “ik kan niet wachten om hieraan te beginnen”.
Het bovenstaande geldt ook voor gezonde voeding. Zoek naar gezonde recepten en probeer eens een recept uit. Als dat lukt en het smaakt ook nog lekker, dan krijg je er vanzelf plezier in, en dat smaakt naar meer. Er zijn heel veel websites over gezonde voeding en leefstijl, bijvoorbeeld:
www.hartstichting.nlwww.voedingscentrum.nlwww.rivm.nlwww.thuisarts.nl. www.diethiek.nlwww.jouwggd.nl.

Wanneer je een voor jou goed passende vorm van bewegen hebt gevonden, in en buitenshuis, moet dit zo goed voelen dat je het kan en wil volhouden
Buiten sporten, wandelen en/of fietsen voelt sowieso goed omdat de natuur om je heen al een heilzame werking heeft op je stemming. Leg de lat in eerste instantie niet te hoog. Bereik je doel in haalbare stappen.

Begin eerst met meer bewegen; wat is haalbaar voor jou om mee te beginnen? Bijvoorbeeld: 3 km naar het dorp lopen en terug. Neem de trap i.p.v. de lift. Doe de boodschappen op de fiets. Ga met je vriend, vriendin of kinderen een stuk wandelen. Begin dan ook met 3 of 4 km. Blijft dat goed voelen, dan kan je de wandelingen en/of fietstochten  langer maken.

Kijk ook eens op het internet naar oefeningen die je binnenshuis kan doen. Heb je dit een aantal weken met plezier gedaan, neem dan de voeding eens onder de loep. Als het goed is, heb je daar dan mentaal en fysiek weer genoeg energie voor.

Hoe leuk zou het zijn als je in deze coronatijd die twee vliegen in één klap kan slaan: minder spanning en somberheid, betere stemming en ook nog een aantal kilo’s afvallen.

Succes!