Coronacrisis, stress en ons eetgedrag.

Coronacrisis, stress en ons eetgedrag.

Het voedingscentrum heeft onderzoek gedaan naar de invloed die de lockdown heeft gehad op ons eetgedrag. Het bleek dat de meeste mensen (83%) niet anders zijn gaan eten dan voorheen. Een eetgewoonte is namelijk niet zo makkelijk te veranderen.

Toch hoor en lees ik regelmatig berichten van mensen die door de spanning die deze crisis met zich meebrengt meer zijn gaan snoepen en snacken en ook meer alcohol zijn gaan drinken. Daarbij werd er door de lockdown en het thuis werken minder bewogen.

Door de coronacrisis is er veel onzekerheid ontstaan. In eerste instantie over onze gezondheid, maar ook over werk en financiën. Dit veroorzaakt stress. Spanning, stress en negatieve gevoelens geven een stijging van het stresshormoon cortisol waardoor de neiging tot eten kan ontstaan en het liefst vet, zoet en zout eten. Tijdens het eten van die lekkere snack treedt onder meer het beloningsysteem van de hersenen in werking en er komt dopamine vrij, het zogenaamde genothormoon, dat zorgt voor een moment van genot. Dit moment kan de eerste stap zijn naar de bekende vicieuze cirkel want je wilt meer van die fijne momenten.

Het is belangrijk om de vicieuze cirkel vroegtijdig te doorbreken. Laat het eten vanuit een emotie geen gewoonte worden. Omdat het onderliggende probleem een gevolg is van de coronacrisis en waarschijnlijk niet van andere onderliggende problemen, is het nog relatief makkelijk om het eten vanuit emotie te doorbreken, door kleine aanpassingen te realiseren in leefstijl en voeding.

Eerst is het van belang te onderzoeken waar de emotie vandaan komt en over welke emotie het gaat.

Bijvoorbeeld: je voelt je onrustig en gespannen. Je loopt naar de koelkast en kijkt of dat stuk brie er nog ligt. Heb je honger? Nee. Dit is het moment om je af te vragen: ”waarom sta ik hier”? Ja, je hebt trek en je weet nog hoe fijn het voelde toen je de keer daarvoor iets lekkers at. Maar dat fijne gevoel verdween al snel. Probeer nu te bedenken waar de spanning en onrust vandaan komt. Welke gedachten gingen er door je hoofd voordat je naar de koelkast liep? En wat kan je doen, afgezien van eten, om je gedachten te verzetten en de spanning te verminderen? Probeer te ontdekken om welke emotie het gaat. Ben je boos, verdrietig, bang of gefrustreerd? Ook verveling kan aanzetten tot eten. Bedenk dan wat zou kunnen helpen om de negatieve emotie om te zetten in een positieve emotie waardoor dat onrustige, gespannen gevoel vermindert of zelfs verdwijnt.

Hieronder een aantal tips die kunnen helpen om de vicieuze cirkel te voorkomen of te doorbreken.

    • Geef zoveel mogelijk structuur aan je dag, ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Blijf niet in je ochtendjas zitten. Doe alsof je naar je werk gaat. Dit geldt met name voor de mensen die (nog) thuis werken.
    • Zorg tijdens het werk voor vaste rustmomenten. Bijvoorbeeld iedere 1,5 tot 2 uur een kwartier rust. Laat je hoofd dan echt tot rust komen en ontspan. Probeer niet te piekeren want dan sta je misschien zo weer bij de koelkast of de koektrommel. Doe je graag een ontspanningsoefening of kom je liever in beweging? Wat werkt het beste voor jou?
    • Eet drie maal daags een gezonde maaltijd, zoveel mogelijk op vaste tijden. Zorg voor voldoende vezels en vitaminen. Op de site www.voedingscentrum.nl kun je onder meer lezen waaraan een gezonde maaltijd moet voldoen en je kunt er veel lekkere recepten vinden. Gezond eten hoeft niet duur te zijn, zeker als je de seizoensgroenten en fruit koopt. Neem tussen de maaltijden door wat fruit of noten.
    • Drink voldoende,1,5 tot 2 liter per dag, afhankelijk van leeftijd, temperatuur, inspanning, het eten en de gezondheidstoestand. Water drinken, afgewisseld met koffie en thee zonder suiker is het gezondst.
      Als je minder beweegt heb je ook iets minder eten nodig. Probeer daar rekening mee te houden. Maar beknibbel niet op gezonde producten. Wanneer je de snacks laat staan kom je al een heel eind.
    • Neem de tijd om te eten en geniet van de maaltijd die je hebt bereid.
    • Haal geen of heel weinig snoep en snacks in huis. Maar wees ook weer niet te streng voor jezelf anders loop je de kans weer terug te vallen in oude gewoontes. Trakteer jezelf bijvoorbeeld één keer per week op een gebakje of iets anders wat je lekker vindt. Ga in ieder geval bewust met je voeding om.
    • Beweeg iedere dag minimaal een half uur. Zoek iets wat bij je past, anders houd je het niet vol. Beweeg met plezier.
    • Creëer iedere dag een mooi moment voor jezelf. Dat kan van alles zijn. Doe in ieder geval iets waar je blij van wordt.
    • Kortom, houd je lichaam en geest op een ontspannen manier zo actief mogelijk.

Tenslotte een persoonlijke noot
Wat mij hielp en nog helpt om spanningen te verminderen, is naar buiten gaan, de natuur in, wandelend of fietsend. Ik woon in Nieuwegein. Veel mensen zouden daar nooit willen wonen, maar dat is onterecht. Ik heb wandelend en fietsend genoten van de natuur en de mooie plekken die in Nieuwegein en daarbuiten te vinden zijn. Tijdens sporten, welke sport dan ook, komen er in de hersenen verschillende stofjes vrij, waaronder ook dopamine, die een positief effect hebben op het stressniveau en het gevoel van welbehagen. Na een wandeling of fietstocht kom ik herboren thuis en kan er in deze coronatijd weer even tegen.